بلاگ آوا...

آخرین مقالات شنوایی سنجی

کم شنوایی چیست

گوش انسان شامل سه بخش است. گوش خارجی ،گوش میانی و گوش داخلی, آسیب به هر یک از این بخش ها میتواند منجر به کم شنوایی شود بین دو حالت کامل شنیدن و هیچ نشنیدن ،درجات مختلفی از انواع کم شنوایی وجود دارد . اغلب ضایعات و اختلالاتی که گوش خارجی یا میانی را درگیر کرده باشند به روشهای مختلف دارو درمانی یا جراحی قابل درمانند.

در صورتی که درمانی اعم از دارو با جراحی برای کم شنوایی فرد وجود نداشته باشد تنها راه حل ممکن ، جبران کم شنوایی با استفاده از سمعک است بنابر قوانین کشور عزیزمان ایران ، تنها مرجع مجاز برای تجویز سمعک یا فیتینگ ادیولوژیست مراکز شنوایی شناسی هستند .

ساختار گوش 

گوش به سه قسمت تقسیم میشود.

گوش خارجی (بیرونی) شامل قسمتهایی است که شما می توانید ببینید که لاله گوش نامیده میشود، و یک ساختار باریک مجرایی که کانال گوش نامیده میشود. در انتهای کانال پرده صماخ قرار دارد. پرده صماخ گوش خارجی را از میانی جدا می کند . پرده صماخ یک غشاء است که محکم کشیده شده و کمی شبیه پوست یک طبل است.

گوش میانی یک حجره پر از هوا است. داخل آن سه تا استخوان که کوچکترین استخوانها در بدن هستند و استخوانهای رکابی، سندانی و چکشی نامیده میشوند قرار دارند. این استخوانها به هم متتصل هستند. آخرین استخوان در این گروه یعنی استخوان رکابی، گوش میانی را به گوش داخلی متصل می کند. فضای هوای گوش میانی با شیپور استاش به انتهای بینی متصل میشود.

گوش داخلی نیز از دو بخش تشکیل شده است: حلزون گوش در شنوایی نقش دارد. سیستم وستیبولار (دستگاه دهلیزی) به حفظ تعادل کمک میکند. حلزون گوش یک محفظه حلزونی شکل است که با مایع پر شده است. در دیواره های آن سلولهای مخصوص حسی به نام  یاخته های مویی وجود دارند. این سلولها امواج صوتی را به سیگنالهای الکتریکی تبدیل می کند. حلزون گوش به عصبی متصل است که به مغر منتهی میشود.

آزمون های الکتروفیزیولوژی :

در این آزمون پاسخهای شنوایی ساقه مغز ثبت می شود و هدف از انجام این تست کسب آستانه های شنوایی و تعیین محل ضایعه بعد از حلزونی گوش یا عصب شنوایی می باشد با ارائه انواع محرک ها آستانه دقیق شنوایی به دست می آید این آزمون در تشخیص پاتوبیولوژی عصب گوش تومور های اکوستیک ، کودکان – افراد سالمند و افرادی که قادر به همکاری نیستند یا همکاری ضعیفی دارند بیشترین کاربرد را دارد .دستگاه پیشرفته vivosonic lntegrity کانادا دستگاه مورد استفاده در کلینیک شنوایی آوا می باشد که  درجه تمایز آن با سایر دستگاه ها قابلیت بی سیم بودن آن است که به این وسیله نویز ها ی الکتریکی و مغناطیسی حذف می شود . و هنگام انجام تست نیازی به خوابانیدن و یا بیهوش کردن ندارد .

شنوایی سنجی کودکان (OAE Test)

کم شنوایی در زمره شایع ترین اختلالات مادر زادی اسست که بدون علائم ظاهری بروز میکند . اختلالات شنوایی یک مشکل آرام و پنهانی است و کودکانی که مبتلا به آسیب شنوایی هستند در بدو تولد از نظر ظاهر قابل شناسایی نمی باشد بنابراین تشخیص آن در ابتدای تولد بدون استفاده از انجام غربالگری شنوایی عکس نیست در صورتی که غربالگری شنوایی در بدو تولد انجام نشود تشخیص کم شنوایی ممکن است تا 2/5 سالگی به تاخیر افتد و تاخیر در تشخیص کم شنوایی به قابلیت درک گفتار و زبان آسیب میزند و به تبع آن مشکلات تحصیلی ،اجتماعی و شغلی برای این دسته از کم شنوایان به وجود خواهد آمد به همین دلیل است که در سن تشخیص کم شنوایی قبل از 3 ماهگی و شروع توانبخشی قبل از 6 ماهگی در بهبود گفتار و زبان در کودکان کم شنوا نقش مهمی ایفا می کند

تست Ecog

از این تست برای تشخیص بیماریهایی استفاده می شود که موجب جمع شدن مایع گوش داخلی میشوند .

  • تشخیص بیماری منیر
  • تشخیص هيدروپس اندولنف

مشاور تجارت الکترونیک : Motamady.ir